Ny tandlægeuddannelse i Malmö søger at møde fremtidens behov
Tandplejen står over for store udfordringer både globalt og nationalt med demografiske ændringer, øget fokus på bæredygtighed samt en hurtig udvikling inden for digitalisering og AI.

Tandplejen står over for store udfordringer både globalt og nationalt med demografiske ændringer, øget fokus på bæredygtighed samt en hurtig udvikling inden for digitalisering og AI. En omverdensanalyse identificerede behovet for at opdatere tandlægeuddannelsen inden for områder som klinisk beslutningstagning, sundheds- og bæredygtighedsfremmende perspektiver, ledelse og professionalisme med henblik på at møde fremtidens krav. Den nye tandlægeuddannelse ved Malmö universitet tog udgangspunkt i disse identificerede behov og en fremtidsanalyse. Ved hjælp af moderne pædagogik forventes de studerende at udvikle de kompetencer, der er nødvendige for fremtidens tandlæger, såsom selvstændighed i klinisk beslutningstagning og evidensinformeret praksis samt professionel dømmekraft med parathed til at tage et samfundsansvar og møde fremtidige udfordringer.
Klinisk relevans:
Selvstændigt tænkende tandlæger, som arbejder evidensinformeret, kan tage velbegrundede kliniske beslutninger, udviser professionel dømmekraft, tilpasser deres kommunikation, arbejder for at fremme folkesundheden og er gode medarbejdere og ledere, er afgørende for at møde både samfundets og de enkelte individers behov for god tandpleje. Disse kompetencer gennemsyrer det nye curriculum og læringsaktiviteterne ved tandlægeuddannelsen i Malmö.
New dental education in Malmö adressing future needs
Dentistry faces significant global and local challenges due to demographic changes, increased sustainability awareness, and rapid developments in digitalization and AI. An external analysis identified the need to develop dental education in areas such as clinical decision-making, health and sustainability perspectives, leadership, and professionalism to meet future demands. The new dental program at Malmö University incorporates these identified needs and the future analysis. Supported by modern pedagogy, students are expected to develop competencies required for future dentists, such as independence in clinical decisionmaking, evidence-informed practice, and professional judgment with a readiness to assume socialresponsibility and future challenges.