MR-teknologi kan ikke erstatte traditionel kirurgisk træning

Nye teknologier inden for mixed reality (MR) kan fungere som et nyttigt supplement, der hjælper studerende med at øve sig og få erfaring, før de arbejder med rigtige patienter.

Nye teknologier inden for mixed reality (MR), der har ligheder med virtual reality (VR) og augmented 
reality (AR), kan ikke erstatte den traditionelle kirurgiske uddannelse og træning af kirurger inden for maksillofacial - og oral kirurgi. De kan imidlertid fungere som et nyttigt supplement, der hjælper studerende med at øve sig og få erfaring, før de arbejder med rigtige patienter.

Sådan lyder konklusionen i et nyt studie om MR-teknologi. En gruppe forskere fra bl.a. Aarhus Universitet har gennemgået i alt 545 studier, der er udgivet mellem 2012 og 2023, og som omhandler anvendelsen af VR og AR til kirurgisk træning, og hvilken betydning de har for læring og udvikling af færdigheder.

Kun 12 ud af de 545 studier levede op til kravene

Kun 12 ud af de 545 studier levede op til kravene om både at være publiceret på engelsk og omhandle udvikling af kirurgiske færdigheder hos tandlægestuderende på bachelor- eller kandidatniveau, tandlæger eller tand- mund- og kæbekirurger i brugen af MR.

Ud over at dokumentere, at de nye teknologier ikke kan træde i stedet for traditionelle metoder, når 
man uddanner kirurger, konkluderer forfatterne, at fremtidig forskning bør undersøge den langsigtede effekt af MR-baseret kirurgisk træning på deltagernes præstation og resultater. De mener også, at man bør vurdere, om det er omkostningseffektivt at implementere MR-træningsprogrammer i kirurgisk uddannelse.

Kilde

Bjelovucic R, Wolff J, Nørholt SE et al. Effectiveness of mixed reality in oral surgery training: a systematic review. Sensors 2025;25:3945.