Brug af AI i uddannelsen af tandlæger har både fordele og ulemper
En videnskabelig litteraturgennemgang fremhæver, at AI-chatbots giver studerende øjeblikkelig adgang til viden, personlige læringsoplevelser og værktøjer til interaktiv træning og klinisk beslutningsstøtte. Dog er der også visse udfordringer, som man bør have for øje, før man bruger AI i undervisningen.

Tandlægeuddannelsen kan drage stor fordel af kunstig intelligens i den endodontiske undervisning. Dog er der også visse udfordringer, som man bør have for øje, før man bruger AI i undervisningen.
Det viser en ny videnskabelig litteraturgennemgang af, hvordan AI-chatbots bruges i uddannelsen af tandlæger udført af en gruppe forskere med ph.d.-studerende Hossein Mohammad-Rahimi fra Odontologisk Institut på Aarhus Universitet i spidsen.
Gennemgangen fremhæver, at AI-chatbots giver studerende øjeblikkelig adgang til viden, personlige læringsoplevelser og værktøjer til interaktiv træning og klinisk beslutningsstøtte. Undervisere kan drage fordel af bl.a. strømlinet udvikling af pensum og automatiseret oprettelse af prøver. På trods af disse fordele har brugen af AI i undervisningen også en række ulemper, som man er nødt til at tage hensyn til. Det drejer sig bl.a. om algoritmiske skævheder, risiko for plagiat og spredning af misinformation.
Analyse af den aktuelle forskning afslører et begrænset antal studier specifikt inden for endodonti. Det får forskerne til at konkludere, at der er behov for skræddersyede chatbotløsninger, der er valideret for nøjagtighed og relevans.
Kilde:
Mohammad-Rahimi H, Setzer FC, Aminoshariae A, Dummer PMH, Duncan HF, Nosrat A. Artificial intelligence chatbots in endodontic education – concepts and potential applications. Int Endod J 2025 Mar 31. [Online ahead of print]