ANNONCE
ANNONCE
ANNONCE
Kædeforsvar:

"Kæderne giver god mulighed for efteruddannelse og faglige netværk"

Susanne Hjorth Juul Nielsen har både været ansat i en kæde og i privat praksis. Hun er overvejende positiv over for kæderne og har ikke selv mærket, at økonomiske hensyn presser fagligheden. 

Tekst: Anne Burlund / Foto: Astrid Dalum

Susanne Hjorth Juul Nielsen 

Tidl. ansat i tandlægen.dk, nu ansat i Vejen Kommunale Tandpleje 

Medvirkede i artiklen i 2017

Hvad er din overordnede holdning til kæderne? 

– Jeg tror ikke, at min holdning til kæderne har ændret sig synderligt siden 2017. Jeg er overvejende positiv og kan sagtens se fordelene ved kæderne, fx at de kan være med til at styrke praksisser i udkantsområder, hvor en praksis ellers ville være blevet lukket. Og så giver kæderne god mulighed for efteruddannelse og faglige netværk. Jeg kunne godt forestille mig at arbejde i en kæde igen senere i mit arbejdsliv, men jeg ville ikke vælge en kæde frem for en almindelig praksis. For mig handler det om, hvor der er det bedste arbejdsmiljø. 

Kan du forstå bekymringen om, at økonomiske hensyn kommer til at presse fagligheden i kæderne? 

– Jeg kan godt forstå frygten, men jeg har ikke selv mærket noget til det. Nogle oplever det nok anderledes. Jeg tror i højere grad, at det handler om tandlægens moral og etik, end om, hvorvidt man er del af en kæde. Der findes virkelig gode klinikker, hvor der er superdygtige tandlæger, men der findes også nogle, hvor arbejdsmoralen og fagligheden er anderledes end min. Og det gælder både kæder og enkeltmandspraksisser.

Jeg tror langt hen ad vejen, det handler om, at hvis en klinikejer i forvejen er presset på økonomien, så kan man måske opleve et øget pres oppefra som del af en kæde, hvor der er krav om effektiviseringer. En kæde vil måske hurtigere skubbe til den udvikling, der alligevel var sket. Det var min oplevelse, da jeg selv arbejdede i en kæde. Jeg kunne godt mærke, at mine chefer var pressede oppefra, men det kom aldrig til udtryk som pres på min faglighed. Det var en fantastisk arbejdsplads, men det økonomiske pres gik ud over arbejdsmiljøet. 

En anden bekymring går på, at kæderne har et langt større marketingbudget og presser de mindre klinikker gennem fx digitale kampagner og tilbud. Kan du genkende det billede? 

– Der er formentlig kommet større konkurrence i form af annoncer og kampagner på sociale medier. Og der er da helt klart nogle patienter, der vil falde for reklamestunts og tilbud. Men jeg tror, at langt den største gruppe af patienter vælger tandlæge ud fra tillid og kemi og ved at høre godt om en klinik eller en bestemt tandlæge gennem venner og bekendte. Hvis jeg skal være ærlig, så vil jeg da også helst have de patienter, der ikke er tilbudsryttere. Men jeg bor også i Region Syddanmark, hvor der nok ikke er så stor konkurrence om patienterne, som i de større byer. Jeg tror dog godt, at patienterne kan mærke, hvor der er et godt miljø og en høj faglighed. 

Hvordan ser du udviklingen om 5-10 år? 

– Jeg tror stadig, at man vil se flere kædedannelser, samarbejde mellem flere klinikker og/eller større klinikker med flere specialer i huset. Men jeg håber og tror på, at der også stadig er plads til de mindre praksisser.

ANNONCE
ANNONCE
ANNONCE