ANNONCE
ANNONCE
ANNONCE

Flertal af tandlæger bekymrede over kæderne

Tandlæge Lars Bo Petersen
SKEPSIS.
Det er ikke bare økonomi, men sundhedspolitik, mener Lars Bo Petersen, som er en af de tandlæger, der frygter konsekvenserne af kædernes indmarch i den danske tandlægebranche.
Tekst: Trine Ganer / Foto: Thomas Nielsen

Usikkerhed, frygt og bekymring. Det er de følelser, der går igen hos de fleste danske tandlæger, når de ser på kædernes indmarch i branchen netop nu.  

62 % af dem, der har deltaget i en spørgeskemaundersøgelse fra Tandlægebladet, er negativt stemt over for kædernes indtog, 11 % er positive, mens ca. en tredjedel hverken er positive eller negative. 1.468 har deltaget i undersøgelsen.

Bekymringen går især på, om det er muligt at holde den tandlægefaglige fane højt, når driften er underlagt ejere, der alene er i det for profittens skyld.

- Jeg er bekymret for branchens fremtid. Særligt på patienternes vegne. Jeg frygter, at det snarere vil være krav om mersalg end tandsundhed, der styrer på kædeklinikkerne, siger klinikejer i Nykøbing Falster, Cathrine Lykke Hagstrøm, der har deltaget i undersøgelsen. 

UNDERSØGELSE

 

Tandlægebladet gennemførste i december 2016 en undersøgelse  om holdningen til kædernes indtog blandt Tandlægeforeningens medlemmer.

 

1.468 ud af 4.651 besvarede spørgeskemaet - dvs. 32 %.

 

62 % er negative / 11 % er positive / 28 % er hverken eller.

 

Uvisheden bekymrer

Uvisheden i forhold til, hvad der vil ske, hvis kæderne sælges videre til fx en kapitalfond, er også gennemgående hos mange af de bekymrede. Én af dem er 44-årige Thomas Guldborg, der er klinikejer i Aarhus.

- Hvis kæderne kommer til at sidde på en stor del af branchen, er det et helt erhverv, der risikerer at blive solgt videre en bloc til nogle investorer, som vi ikke ved hvem er og hvad står for, siger han.

Læs hele interviewet med Thomas Guldborg her.

En anden af de skeptiske er Bjørn Haulrig, der er klinikejer i Fredensborg. Han er 56 år, og har ifølge eget udsagn 10-15 år tilbage på arbejdsmarkedet, og han er derfor ikke bekymret på egne, men på yngre kollegaers vegne.

- Mange af de klinikejere, der sælger til kæderne, er på vej på pension inden for få år. De når formentlig ikke at mærke piskesnerten fra de nye ejere. Det er de yngre tandlæger, der skal overtage efter dem, der kommer til at betale prisen for kædernes indtog, siger Bjørn Haulrig.

Læs hele interviewet med Bjørn Haulrig her.

Forstår ikke frygten

En del af de adspurgte tandlæger, ser dog mere optimistisk på en fremtid, hvor kædeklinikker bliver mere udbredte. Per Bergmann fra København har for nylig solgt en andel af sin klinik til Tandlægen.dk, og han forstår ikke frygten for kæderne.

- Jeg forstår ikke frygten for, at tandlæger skal gå på kompromis med deres faglighed, når de er ansat i en kæde. Om en tandlæge har etik, har ikke noget at gøre med ejerstruktur, siger han.

Læs hele interviewet med Per Bergmann her

 

Læs også:
dinTANDLÆGE dropper kædeplaner

Tandlægen.dk satser på hurtig milliardhandel

5 ting du skal overveje, inden du sælger til en kæde

Kæderne klar til kamp 

Kommentarer

1 Kommentarer

Jeg tror, at den store bekymring der luftes blandt mange medlemmerne skyldes uvidenhed. Jeg har været med i tandlægen.dk som een af de allerførste, og er deltids ansat som konsulent og rådgiver for ledelse og drift. Samtidig er jeg stadig ansvarlig for mine 20 ansatte på vores store klinik i Bagsværd. Min største bekymring jeg har set er, når ledere og repræsentanter for Tandlægeforeningen ikke gør sig den ulejlighed at sætte sig ind i de faktuelle forhold om kæderne, inden de udbreder synspunkter og holdninger overfor medlemmerne. Det så vi tydeligt på Købehavns Tandlægeforenings jubelæums- - generalforsamling, hvor vores egen formand, Freddie Sloth overfor de 250 fremmødte medlemmer udtalte sig mod bedre vidende. Jeg har flere helt konkrete eksempler på samme. Kritik er ønskelig, og velkommen. Men man skylder medlemmerne at have sat sig ind i tingene inden man udtaler sig, og ikke løber med halve vinde, det er ingen tjent med. Jeg uddyber gerne dette nærmere, hvis Tandlægeforeningen vil spørge mig. Som nok den tandlæge der er tættest på hvad der sker i Tandlægen.dk, kan jeg give et retvisende billede af, hvordan nu 1 år som medlem af Tandlægen.dk har formet sig, og en klar beskrivelse af alle de fordele jeg ser for både os tandlæger, incl. standen som helhed og patienterne. Jeg er ikke een eneste gang i de forgangne 12 måneder blevet påbudt eller pålagt en eneste begrænsning i min udfarende faglighed. Tvært i mod har jeg fået en enestående support til udvikling, vidensdeling og videreuddannnelse. Og alle de " kedelige " ting og forhold, såsom vasketøjs- cirkulærer, arbejdsmiljøkrav , ventilation, affaldshåndtering osv bliver i stigende grad aflastet af professionelle administratorer i vores head -quarter, som med køligt overblik respekterer og efterlever disse regler med fornøden systematik, stordriftsfordele og professionalisme. Min største overraskelse ved mit medlemsskab var, at der faktisk ikke bliver focuseret særlig meget på bundlinie og indtjening- jeg føler absolut intet pres! Det synes som om at et forventeligt ønske om værditilvækst ( som alle ambitiøse tandlæger jo i forvejen har) primært ses ud fra et FAGLIGT synspunkt - at løfte den faglige overlægger, og at skabe større professionalisme i vores stand. Med den store pengerigelighed der er blandt potentielle købere, vil dette tilsyneladende have højere vægt som værditilvækst. Problematikken med generationsskiftet er ganske korrekt væsentligt. Det er rigtigt, at indenfor en kortere årrække, vil en del af de tidligere klinik- ejere, som stadig har ydernummeret i Tandlægen.dk's klinikker gå på pension, og nye kræfter må overtage ledelsen og ydernummeret. Tandlægen.dk er helt opmærksommee på denne problemstilling, og en række modeller diskuteres pt i ledelsen, for at sikre det mest optimale generationsskifte for alle. Men tænk på, at med en stor organisation med måske 70-100 klinikker i 2017, vil organisationen kunne tilbyde en lang række muligheder, som ikke var de oprindelige klinikejere beskårne. Jeg er helt sikker på, at hvis Tandlægeforeningen kontakter Tandlægen.dk's ledelse, f. eks adm. Direktør Thomas Wallin, vil han meget gerne redegøre for disse planer, og sikkert også gerne modtage gode råd fra Tandlægeforeningen, til alles positive udbytte. Så min opfordring er: ræk hånden frem - få positiv dialog - så får vi det bedste ud af situationen, i stedet for at male en masse skrækscenarier frem på en baggrund af uvidenhed. Og Lagkagehuset laver altså heller ikke dårligere kager efter at de er blevet en del af en kæde. I må gerne videreformidle hvad jeg skriver her, og jeg stiller gerne op ved behov for yderligere i formation. Med venlig hilsen Tandlæge Henrik Gutte Koch Klinikchef, Tandlægen.dk Bagsværd Bagsværd Hovedgade 99.1 2880 Bagsværd Tlf 26 72 09 99 Mali: henrik@gutte.dk
ANNONCE
ANNONCE
ANNONCE